Τουρκικά παιχνίδια με τον αγωγό TGI…

Σε «τουρκικά παιχνίδια» αποδίδει πηγή του υπ. Εξωτερικών, που γνωρίζει τα θέματα της ενέργειας, τις χθεσινές δηλώσεις του τούρκου υπ. Ενέργειας, με σκοπό να δημιουργηθούν εντυπώσεις και να επιχειρήσει η Άγκυρα να ενισχύσει τη θέση της στην υπό διαπραγμάτευση συμφωνία για αγορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν. «Δεν υπάρχουν οφειλές της Ελλάδος στην Τουρκία από εμπορικές συναλλαγές φυσικού αερίου» ξεκαθαρίζει η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου ΔΕΠΑ σχετικά με πληροφορίες που αποδίδονται στον Τούρκο υπουργό Ενέργειας Τανέρ Γιλντίζ και τον φέρουν να κάνει λόγο για χρέος 190 εκατομμυρίων δολαρίων της Ελλάδας προς τη γειτονική χώρα. Η ΔΕΠΑ διευκρινίζει ότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε κοινά αποδεκτή οφειλή της επιχείρησης από συναλλαγές φυσικού αερίου προς την τουρκική εταιρεία φυσικού αερίου BOTAS. Όπως αναφέρεται εξάλλου σε σχετική ανακοίνωση, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η εμπορική διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο εταιρειών, για την τιμή του αερίου που προέρχεται από το κοίτασμα φυσικού αερίου Sach Deniz I, στο Αζερμπαϊτζάν. Οι δύο πλευρές δεν έχουν έλθει σε τελική συμφωνία, συνεπώς δεν υπάρχει κοινά αποδεκτή οφειλή ώστε να καταστεί απαιτητή από οποιονδήποτε και να τακτοποιηθεί.

Μόλις τον περασμένο Οκτώβριο, δηλαδή πριν από περίπου δύο μήνες, η BOTAS γνωστοποίησε στην ΔΕΠΑ την τιμή προμήθειας του φυσικού αερίου στην οποία είχε καταλήξει με την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Sach Deniz I. Σε αντίστοιχες περιπτώσεις διεθνώς, οι διαπραγματεύσεις διαρκούν πολλούς μήνες, ακόμη και χρόνια. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι διαπραγματεύσεις Τούρκων – Αζέρων για τη νέα τιμή διήρκεσαν 3 χρόνια (2008 – 2010). Η τουρκική πλευρά ζήτησε να έχει η νέα τιμή αναδρομική ισχύ από το 2008.

Η ΔΕΠΑ εξετάζει το αίτημα της τουρκικής εταιρείας για αναδρομική αναπροσαρμογή τις τιμής, χωρίς πάντως να έχει ζητήσει οποιαδήποτε «οικονομική διευκόλυνση», όπως λανθασμένα αναφέρεται. Για το λόγο αυτό άλλωστε έχουν ήδη λάβει χώρα συζητήσεις και συναντήσεις υπηρεσιακών παραγόντων των δύο πλευρών ενώ επίκειται το επόμενο χρονικό διάστημα περαιτέρω διαπραγμάτευση σε επίπεδο διοικήσεων των δύο εταιρειών.

Οποιαδήποτε αναφορά σε συνολική οφειλή της ΔΕΠΑ προς την BOTAS μέχρι να καταλήξουν οριστικά οι διαπραγματεύσεις, σημειώνει η ανακοίνωση, συνιστά μονομερή υπολογισμό που δεν έχει γίνει αποδεκτός από την επιχείρηση. Καταλήγοντας, η ΔΕΠΑ τονίζει ότι διαχειρίζεται το θέμα της διαπραγμάτευσης χωρίς να έχει ζητήσει οποιαδήποτε «ελαστικότητα» από κανέναν και με μοναδικό γνώμονα το συμφέρον της χώρας μας, των πελατών της και του καταναλωτή.

Εξάλλου εναπομένει να συμφωνήσει με την τελική τιμή και η ιταλική εταιρία ΕΝΙ καθώς οι σημαντικές ποσότητες αερίου που θα διακινηθούν θα καταλήξουν στον TGI (αγωγό Τουρκίας – Ελλάδας- Ιταλίας).

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου