Η Ρωσία, μια μέρα πριν την ανατίναξη του αγωγού, ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει να εφοδιάζει την Ουκρανία με φυσικό αέριο μόνο αν προπληρώνεται τοις μετρητοίς. Το ήμισυ όμως του ρωσικού φυσικού αερίου που φτάνει στην Ουκρανία, καταλήγει, τελικά, στην Ευρώπη.
Υπό αυτό το πρίσμα οι Ευρωπαίοι ηγέτες έχουν ενώπιόν τους μια σοβαρή πρόκληση, την οποία όμως και πάλι, από ότι φαίνεται, θα αντιμετωπίσουν διχασμένοι. Το βασικό ζητούμενο είναι να εξασφαλιστεί ο ενεργειακός εφοδιασμός της ΕΕ. Επί του τρόπου όμως που αυτό το ζητούμενο θα επιτευχτεί διαφέρει.
Ο Πολωνός πρωθυπουργός Ντόναλντ Τασκ ζήτησε την επίδειξη της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης επί του προκειμένου, με τελικό στόχο τη δημιουργία μια ευρωπαϊκής ενεργειακής ένωσης, μέσω της οποίας η ΕΕ θα επιχειρήσει να απεξαρτηθεί από τον ενεργειακό εναγκαλισμό της Gazprom, ή έστω κάποιων διαπραγματευτικών οργάνων, για τον ίδιο σκοπό. Οι Πολωνοί είναι παράλληλα έξαλλοι διότι πληρώνουν το ρωσικό φυσικό αέριο που εισάγουν σε πολύ υψηλότερες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και κυρίως τη Γερμανία, τιμές.
Η
Γερμανία όμως εμφανίζεται αντίθετη σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, καθώς
προμηθεύεται ρωσικό φυσικό αέριο μέσω ιδιωτικών γερμανικών εταιρειών, οι
οποίες, στην περίπτωση που ισχύσει η πολωνική πρόταση, θα υποστούν
οικονομική ζημία. Οι εταιρείες αυτές, άλλωστε, έχουν εξασφαλίσει
20ετησυμβόλαια προμήθειας φυσικού αερίου από τη Gazprom, σε εξαιρετικά
συμφέρουσες τιμές.
Ακριβώς τα συμβόλαια αυτά των ιδιωτικών γερμανικών
μεταπωλητών αποτρέπουν την προώθηση ενός κοινού ενεργειακού ευρωπαϊκού
σχεδίου δράσης. Ένας επίσης όρος των συμβολαίων αυτών
προσδιορίζει ρητά ότι το φυσικό αέριο που πωλείται σε χαμηλή τιμή στη
Γερμανία, δεν επιτρέπεται η Γερμανία, καθοιονδήποτε τρόπο, να το
μεταπωλήσει στην Πολωνία ή σε άλλη χώρα.Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του επιτρόπου Αλμούνια, έχει ξεκινήσει έρευνα κατά της Gazprom, η οποία βασίζεται ακριβώς σε αυτούς τους «περίεργους» όρους των επιμέρους συμβολαίων που έχει υπογράψει.
Η προτεινόμενη λύση της ενεργειακής ένωσης έχει επίσης και υψηλό κόστος, που εκτιμάται στα 200 δισ. ευρώ, τα οποία θα πρέπει να επενδυθούν από το 2020 και μετά, ώστε να αναβαθμιστούν οι αγωγοί και οι εν γένει υποδομές. Όμως η ΕΕ, για τον σκοπό αυτό διαθέτει μόλις 8,5 δισ. ευρώ, ποσό επιεικώς αστείο. Οι Ευρωπαίοι δεν έχουν καν καταφέρει να συμφωνήσουν για το τι μέλλει γενέσθαι τον ερχόμενο χειμώνα!
Οι Πολωνοί εξακολουθούν να γκρινιάζουν, αλλά οι Γερμανοί, ως συνήθως, παραμένουν ανένδοτοι. Το αποτέλεσμα θα το δούμε σε μερικούς μήνες και πολύ πιθανόν, όλη η Ευρώπη να το νιώσει, κυριολεκτικά, στο πετσί της. http://www.defence-point.gr/news/?p=105466
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου